Trzy proste sposoby minimalizowania kosztów firmy w 2020 r.


Test na odporność biznesu

12 marca 2020 r. wszyscy Polacy, włączając w to przedsiębiorców, obudzili się w całkowicie nowej rzeczywistości za sprawą pierwszych ograniczeń wprowadzonych przez rząd w związku z rozprzestrzeniającą się pandemią COVID-19. Jasnym stało się, że właściciele firm zmierzą się z wyzwaniem, z jakim nie mieli nigdy do czynienia. Biorąc pod uwagę przewidywania, że obecny stan potrwa co najmniej do końca bieżącego roku, a szczyt kryzysu gospodarczego jeszcze przed nami, warto zastanowić się nad sposobami na zwiększenie „odporności” swojego biznesu w tym trudnym okresie. Przedstawiamy trzy propozycje, które pomogą odciążyć twój biznes do końca 2020 r.

Sposób 1. Przejście do Internetu

Praca zdalna czy też organizacja spotkań za pośrednictwem komunikatorów internetowych mogą mieć pozytywne przełożenie nie tylko na nasze zdrowie, ale również finanse firmy. Szacuje się, że obecnie już co piąty Polak pracuje z domu.* W okresie długoterminowym taka organizacja pracy może znacznie obniżyć koszty, które wiążą się z wynajmem powierzchni biurowych oraz wydatkami związanymi z pracą stacjonarną. Specjaliści przekonują, że dzięki pracy zdalnej przedsiębiorstwo zatrudniające 250 osób może zaoszczędzić nawet 130.000 zł miesięcznie, a zatrudniające 50 osób ok. 30.000 zł. Przeniesienie funkcjonowania firmy do Internetu to także mniejsze wydatki na transport jak paliwo, czy wysokie koszty utrzymania samochodów firmowych. Jeśli przedsiębiorstwo zacznie korzystać również z takich rozwiązań jak e-faktura, czy usługi księgowe online, może okazać się, że posiadanie własnych aut nie jest w ogóle potrzebne, a bardziej opłaca się STR, czyli wynajem krótkoterminowy. Wtedy to firma dokonuje jednorazowego wydatku w momencie, w którym faktycznie potrzebuje użycia samochodu bez konieczności ponoszenia opłat stałych czy rat związanych z zakupem lub leasingiem.

*Dane z badania homejob.pl

Sposób 2. „Nowe” koszty uzyskania przychodów

Jeśli nie ma możliwości całkowitego przestawienia się na pracę zdalną, prawdopodobnie konieczne będzie przeznaczenie dodatkowych pieniędzy na środki ochrony takie, jak np. maseczki, płyn dezynfekujący, czy rękawiczki. Ministerstwo Finansów potwierdziło, że zakup tego rodzaju przedmiotów można wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Jeżeli firma zdecyduje się na ograniczenie własnego transportu na rzecz wynajmu samochodów, to również ma możliwość umieszczenia tego w kosztach. Należy pamiętać, że w takiej sytuacji wynajmujący powinien wystawić fakturę, na podstawie której najemca będzie mógł ująć wydatek w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Sposób 3. STR, czyli oszczędność w niepewnych czasach

Z wcześniej przytoczonych przykładów jasno wynika, że w zbliżającym się okresie mniejsze wydatki na transport w firmie mogą realnie przełożyć się na oszczędności w całym przedsiębiorstwie. Niepewna druga połowa 2020 r. oraz coraz szersze przenoszenie funkcjonowania firm do Internetu skłaniają przedsiębiorców do rezygnacji z planowanych zakupów pojazdów czy leasingu. Właśnie dlatego coraz więcej z nich decyduje się na wynajem, a stojąca pod znakiem zapytania przyszłość skłania do korzystania z STR (Short Term Rental, czyli wynajmu krótkoterminowego do 24 miesięcy).

Podstawową przewagą wynajmu nad zakupem jest fakt, że jest to jednorazowy wydatek (o ile nie zdecydujemy się na zapłatę w ratach), wliczając w to opłaty podatkowe. Koszt wynajmu samochodu osobowego wynosi już od kilkudziesięciu złotych za dobę (zależnie od marki, modelu, rocznika i wersji wyposażenia). To również dostępność samochodu „od ręki”, co w obecnej sytuacji, związanej z problemami w rejestrowaniu samochodów na skutek ograniczeń pracy wielu urzędów, przekłada się na znaczną oszczędność czasu, a co za tym idzie szybszą realizację zadań. Jest to szczególnie korzystne dla przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą i dystrybucją dóbr, na które w obecnej sytuacji zdecydowanie wzrosło zapotrzebowanie. Wartość całego koszyka tzw. produktów FMCG wzrosła o 17 proc., na podobnym poziomie dla produktów spożywczych, jak i kosmetyków oraz chemii. Wzrost sprzedaży nawet o kilkadziesiąt procent odnotowują m.in. producenci żywności, środków higienicznych, czy sprzętu komputerowego (z uwagi na pracę zdalną). Wzrost ten może być jednak krótkotrwały, dlatego właśnie firmom z tych branż specjaliści szczególnie polecają krótkoterminowy wynajem aut. W przypadku przedsiębiorców w słabszej kondycji finansowej dodatkowym atutem może być brak analizy kredytowej, która jest wymagana przy zakupie samochodu. W czasach coraz powszechniejszej pracy zdalnej dobre firmy wynajmujące auta dają również możliwość „podstawienia” go we wskazane miejsce, co jest niezwykle wygodne. Najczęściej otrzymamy również możliwość oddania samochodu w dogodnym dla nas momencie, czyli np. po zakończeniu realizacji zadań służbowych, których nie można wykonać z domu.

Oszczędności z STR wynikają jednak przede wszystkim z braku konieczności ponoszenia kosztów, które pozostają po stronie firmy wynajmującej. Mowa tu o finansowaniu samochodu, naprawach i serwisie (w tym wymiana opon), czy pakietach ubezpieczeniowych. W razie awarii dobra firma wynajmująca zapewni również samochód zastępczy. Zatem kiedy bardziej opłaca się wynajem od zakupu? Kluczem jest TCO (total cost of ownership), czyli suma wszystkich kosztów posiadania samochodu od amortyzacji (czyli różnicy między ceną zakupu a wartością rynkową w momencie sprzedaży) po inne wymienione wcześniej wydatki związane z utrzymaniem samochodu. Eksperci nie mają wątpliwości, że w większości przypadków, jeśli przejeżdżamy mniej niż 25.000 km rocznie, to znacznie bardziej od zakupu opłaca się wynajem auta. Aby jednak to sprawdzić, warto skontaktować się bezpośrednio z renomowaną firmą specjalizującą się w krótkoterminowym wynajmie samochodów. W Athlon Car Lease Polska warto skorzystać z kontaktu z Robertem Szumacherem e-mail: robert.szumacher@athlon.com; mob. +48 538238732.

Szerokie możliwości oszczędzania

Który ze wskazanych sposobów na zminimalizowanie kosztów przedsiębiorstwa w 2020 r. jest najlepszy? Oczywiście najlepiej połączyć je w jak najszerszym zakresie. Oszczędności z STR w połączeniu z rzadszym korzystaniem z transportu, możliwością wliczenia wynajmu do kosztów uzyskania przychodu oraz brakiem wysokich i długotrwałych rat kredytowych lub leasingowych z pewnością przełożą się na mniejsze wydatki firmy w okresie niepewnego czasu dla biznesu.


#MŚP #Oszczędzanie #wynajem #dlaFirmy #STR #odpornośćbiznesu

183 wyświetlenia

© 2019 Athlon Car Lease              #SztukaUżytkowania #SztukaKupowania #FirmaNaWysokichObrotach

  • Athlon Car Lease on Facebook
  • Athlon Car Lease on YouTube
  • Athlon Car Lease on Linkedin

Wszystkie porady mają charakter jedynie informacyjny. Ich skuteczność zależy od sposobu ich przeprowadzenia i interpretacji. W kwestiach podatkowych zawsze należy kierować się oficjalnymi interpretacjami właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.